آبشار مارگون،

 

در پیچ و خم این آبشار و در دل تنگه آن، در کنار دیوارهای سر به فلک کشیده، طبیعت زیباترین داشته‌های خود را به رخ می‌کشد. آمیخته از نگارگری‌های آب و آبشار و کوه، و درخت و صخره و آفتاب.
آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در مجاورت شهر «سپیدان» و در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است. سپیدان و مناطق اطراف آن به دلیل کوهستانی بودن و داشتن ارتفاعی بالای 2200 متر آب و هوایی سرد دارد.
آبشار مارگون یک ویژگی منحصر به فرد در میان انبوه آبشار ایران دارد و آن اینکه این آبشار خود سرچشمه رودخانه ای است که در ادامه آبشار، جاری است. در بالای دیواره آبشار هیچ رودخانه ای نیست، بلکه آنچه به عنوان آبشار مارگون شناخته می‌شود، حاصل فعالیت چند صد چشمه ریز و درشت است که در کمر دیواره، آب حاصل از بارندگی در ارتفاعات را به بیرون از دل کوه هدایت می‌کند. از این نظر آبشار مارگون بزرگترین و مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان است. رودخانه حاصل از این چشمه‌ها بسیار پر آب بوده و تا شهر سپیدان امتداد دارد. رود مارگون پس از پیوستن به چند شاخه دیگر در خارج از شهرستان سپیدان، رودخانه «کر» را تشکیل می‌دهد.

ارتفاع آبشار حدود 100 متر و عرض آن بیشتر از 100 متر تخمین زده می‌شود. آب این آبشار حتی در گرم ترین فصل سال، بسیار خنک و زیر 10 درجه است.
در پیرامون‌ این‌ آبشار افزون بر جریان‌ رودخانه‌ها و چشمه‌ها، زیبایی‌های‌ طبیعی‌ مثل دشتهای‌ مملو از «لاله‌ واژگون»‌ و گلهای‌ رنگارنگ‌ ختمی‌ و دیگر گلهای‌ وحشی‌، منظره‌ای‌ بدیع‌ پدید ‌آورده اند که‌ می‌توانند دیدار از این آبشار را به‌ خاطره‌ای‌ فراموش‌ نشدنی‌ بدل‌ کنند.
محدوده این آبشار به عنوان یک منطقه حفاظت شده در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده که نشان از غنای گونه‌های گیاهی و جانوری آن دارد. «منطقه حفاظت شده آبشار مارگون»، در سال 78 با مصوبه شورای حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی اعلام شد. خرس قهوه‌ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ، روباه معمولی و... از گونه‌های جانوری مشاهده شده در این منطقه به شمار می‌رود.
مسیر سپیدان به مارگون از نظر تنوع آب و هوایی شگفت آور است. به طوری که همزمان در این مسیر، هم با گرما(در بخشهای کم ارتفاع) و هم با برف(در بخشهای مرتفع) مواجه می‌شوید.
وقتی به مارگون برسید تا دلتان بخواهد باغهای سیب زرد و سرخ می‌‌بینید. در میان درختان جنگلی هم زالزالک و نوعی زرشک می‌‌روید. ساکنان منطقه را هم «لر»ها و کوچندگان «قشقایی» تشکیل می‌دهند؛ قشقایی‌هایی که به‌ هر‌ دلیلی حالا پاگیر و ساکن شده ‌اند.
یکی از رسوم زیبای روستای مارگون این است که هنگام جشن ازدواج، عروس و داماد به همراه مهمانان و با لباسهای زیبای محلی به سوی آبشار می‌‌روند و مدت زمانی را آنجا می‌مانند و عکسهایی به یادگاری می‌گیرند.
مارگون از معدود آبشارهای ایران است که در خارج از مرزهای ایران هم شناخته شده است.

 

چطور به آبشار مارگون برسیم

اگر از شیراز قصد دیدار از این آبشار زیبا را دارید، باید مسیر شهرستان سپیدان را در پیش بگیرید. شهرستان سپیدان حدود 75 کیلومتری شیراز قرار دارد. برای رسیدن به مارگون می‌توانید از شیراز به «سپیدان»، «کُمِهر» و از میانه راه «کاکان» به طرف «جوب خاله» بپیچید و بعد به مارگون برسید. این مسیر حدود 125 کیلومتر است.
اگر هم می‌خواهید از یاسوج به آبشار مارگون برسید، باید به سمت جاده «کاکان» برانید و پس از کاکان در شمال رشته کوه دنا، به طرف «کُمِهر» بروید. از آنجا هم به طرف «جوب خاله» و مارگون بروید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.