تنها آبشار آب گرم ایران

 

در کیلومتر 70 جاده مشهد به کلات نادری، کمی پایینتر از تونل، به مجموعه ای از چند فروشگاه و قهوه خانه می رسید. از این جا می توانید آخرین اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید تا سفری آسوده تر در دل طبیعت داشته باشید.
کمی پایین تر از این مجموعه، جاده روستای «آبگرم» در سمت راست جاده پدیدار می شود. از دوراهی کلات - آبگرم تا روستای آبگرم حدود پنج کیلومتر راه است. راه روستای آبگرم آسفالت است و تلفنها، در آن، آنتن دارد. روستای آبگرم یک روستای نسبتاً بزرگ در بین روستاهای اطرافش محسوب می شود. روستایی با خانه ها و باغهای فراوان.
اگر علاقه ای ندارید که در راه های پر دست انداز خاکی کوهستان رانندگی کنید، می توانید خودروتان را در میدانگاهی روستای آبگرم پارک کنید و پیاده به راه بزنید. اگر هم خودروتان، وضعیت مناسبی برای راندن در جاده های خاکی دارد، می توانید تا پای «بند» را با خودروتان، طی طریق کنید.

«بند» یک مجموعه امکانات سیمانی، برای مهار آب رودخانه آبگرم است که در منتهی الیه زمینهای کشاورزی روستا و در ابتدای ورود به فضای کوهستانی ساخته شده است. از روستا تا پای بند، سه کیلومتر است و جاده تقریباً هموار است و البته یکی دو جوی آب فصلی هم هست که باید از آن بگذرید.
از اینجا به بعد را فقط می توانید پیاده طی کنید. کوله تان را به پشت تان بیندازید و در مسیر رودخانه به سمت بالا بروید. راه رسیدن به آبشار آبگرم، پاکوبهای فراوانی هم دارد که از کنار رودخانه، یا کمی بالاتر از آن، قرار دارد. مسیر پیاده روی از روستای آبگرم تا آبشار، یک مسیر سبک محسوب می شود و همه گردشگران، حتی کودکان هم می توانند بسته به وضعیت جسمی خود، آن را طی کنند.
با سرعت معمولی از پای بند تا پای آبشار، حدود یک ساعت راه است. راه به دو بخش تقسیم می شود. بخش ابتدایی، یک مسیر دره ای است. در این قسمت رودخانه در وسط یک دره نسبتا عریض قرار دارد و پوشش گیاهی فشرده ای، بیشتر قسمتهای رودخانه را احاطه کرده است. این قسمت از راه، با رسیدن به یک کال(مسیل) به پایان می رسد. نیمه دوم راه، از دل یک دشت وسیع می گذرد. در این قسمت، رودخانه پوشش گیاهی فشرده ای ندارد و از دل یک علفزار می گذرد. درختان فراوانی در این قسمت روی رودخانه، سایه انداخته اند. راه در انتهای مسیر و درست قبل از رسیدن به پای آبشار، دوباره کوهستانی می شود.
قبل از رسیدن به پای آبشار، پاکوبها به دو قسمت عمده تبدیل می شوند، یکی مسیر رسیدن به بالای آبشار و دیگری مسیر رسیدن به حوضچه آبشار است.
اگر هنوز از پیاده روی در دل کوهستان، خسته نشده اید، مسیر رودخانه را از بالای آبشار پی بگیرید. دو سه کیلومتر بالاتر به سرچشمه آبشار می رسید که یک مجموعه چشمه است که در وسط یک دشت وسیع قرار دارد. این دشت وسیع با کوه های بلندی احاطه شده که حایل بین دو منطقه «آبگرم» و منطقه «تبادکان» در نزدیکی مشهد هستند.
آبشار آبگرم 27 متر ارتفاع دارد و آب آن نسبتا داغ است. البته نه آن قدر داغ که در زمره «چشمه های آب گرم» محسوب شود، اما آن قدر گرما دارد که حتی در زمستان هم می شود در آب آن، برای ساعتها، آبتنی کرد.
حوضچه آبشار، یک فضای نسبتاً محصور در بین دیوارهای بلند است که به خاطر بخار آب و بسته بودن نسبی فضا، دمایی بالاتر از اطراف خود دارد و همین، کار آبتنی را راحت تر می کند.
سرچشمه آبشار دو کیلومتر بالاتراز خود آبشار قرار دارد. یک مجموعه چشمه در دل یک دشت وسیع که کوهستان «تبادکان» بر آن سایه انداخته است.


چطور به آبشار آبگرم برسیم؟
آبشار آبگرم در 70 کیلومتری شهر مشهد در منطقه کلات نادری قرار دارد. جاده رسیدن به روستای آبگرم، یک جاده آسفالته است و تنها پنج کیلومتر درازا دارد. از روستای آبگرم، یک راه خاکی شما را ابتدا به یک آبگیر سیمانی موسوم به «بند» و پس از آن از یک راه کوهستانی، به آبشار آبگرم می رساند.

 


کاروانسرای شاه عباسی
قبل از رسیدن به پای آبشار، در سمت چپ مسیر، بقایای یک کاروانسرای سنگی قرار دارد که ظاهراً یک بنای تاریخی به جا مانده از عهد صفوی است.
این کاروانسرا که در بین اهالی به کاروانسرای شاه عباسی مشهور است، با وجود پیگیری های فراوان علاقه‌مندان به میراث فرهنگی، در اثر بی توجهی ها، تقریباً مخروبه شده و توسط چوپانها به عنوان «گاش» استفاده می شود و گاش جایی است که چوپانها، شبها گوسفندانشان را در آن جا نگه می دارند.

 


یک مسیر ویژه کوهستانی
اهالی روستای تبادکان، با گذر از رشته های حایل بین دو منطقه، خود را به آبشار آبگرم می رسانند. این مسیری است که چوپانها هم در فصل بهار، گوسفندهایشان را از آن طریق، به دشتهای خرم منطقه آبگرم می رسانند. مسیر روستای تبادکان تا آبگرم، می تواند یک برنامه مناسب برای یک روز گردشگرانی باشد که می خواهند حس ناب نفس کشیدن در هوای پاک کوهستان را تجربه کنند. گذر از این مسیر البته به آمادگی مناسب بدنی برای پیاده روی و راه بلدهای محلی نیاز دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.